أخوية  

أخوية سوريا: تجمع شبابي سوري (ثقافي، فكري، اجتماعي) بإطار حراك مجتمع مدني - ينشط في دعم الحرية المدنية، التعددية الديمقراطية، والتوعية بما نسميه الحد الأدنى من المسؤولية العامة. نحو عقد اجتماعي صحي سليم، به من الأكسجن ما يكف لجميع المواطنين والقاطنين.
أخذ مكانه في 2003 و توقف قسراً نهاية 2009 - النسخة الحالية هنا هي ارشيفية للتصفح فقط
ردني  لورا   أخوية > مجتمع > المنتديات الروحية > حوار الاديان

قديم 02/01/2006   #19
شب و شيخ الشباب jesus_love_me
عضو
-- أخ لهلوب --

الصورة الرمزية لـ jesus_love_me
jesus_love_me is offline

نورنا ب:
Dec 2005

إرسال خطاب ICQ إلى jesus_love_me إرسال خطاب MSN إلى jesus_love_me إرسال خطاب Yahoo إلى jesus_love_me
Talking

اقتباس:
كاتب النص الأصلي : jesus_love_me
ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههه
انا أول واحد ضحكت .....
ههههههههههههههههههههههههه هههههههه
حبيبى عبد الرحمن الرحيم انا مش عارف اقولك ايه بس اظاهر والله واعلم انه نظرك ضعيف شوية وعيب عليك وانت تحت دين يتسم باللغة العربية ماتشوفشى الهاء اللى فى الآخر انها عايده على بطرس ياجميل انت ياحلو وانا هاكتبلك النص تانى علشان انتا الظاهر نظرك ضعيف مووووووت
1: 29 و لما خرجوا من المجمع جاءوا للوقت الى بيت سمعان و اندراوس مع يعقوب و يوحنا
1: 30 و كانت حماة سمعان مضطجعة محمومة فللوقت اخبروه عنها
1: 31 فتقدم و اقامها ماسكا بيدها فتركتها الحمى حالا و صارت تخدمهم
وادى الاية التانية ياعم برده مكبرلك الخط فيها:
8: 14 و لما جاء يسوع الى بيت بطرس راى حماته مطروحة و محمومة
8: 15 فلمس يدها فتركتها الحمى فقامت و خدمتهم
وهنا ياحلو انتا ياحلو فيه حرف الهاء ضمير عائد على بطرس اى انها حماة بطرس ياصاحب اللغة العربية الفصحة ماشى ياجميل

ودلوقتى ياجميل ناقص حاجة عايز اعرفهالك انه سمعان هو برده بطرس وهتلاقيها :
4:18 و اذ كان يسوع ماشيا عند بحر الجليل ابصر اخوين سمعان الذي يقال له بطرس و اندراوس اخاه يلقيان شبكة في البحر فانهما كانا صيادين
وهنا سمعان هو بطرس
فهمت ولاه نقول كمااااااااااااااااااااااا اان
ونصيحة حاول تروح لدكتور علشان تكشف على نظرك اصله باين عليه ضعيف موووووووووووووووووووووووت
ومتغيبشى علينا هااااااااا
اه نسيت اقولك انه سمعان فى الاية اللى فوق هو بطرس اللى فى الاية اللى حضرتك جبتها يعنى هما الاتنين واحد يعنى يااخى مش عايز ذكاء نفس الحوار ونفس الكلمات عايز ايه اكتر من كده دانت حالة صعبة خلاااااااااااااااااااااص
فهمت ياكميله انتى ولاه نعيد كماااااااااااااااااااااان

"استطيع كل شئ فى المسيح الذى يقوينى"
مع المسيح صلبت فاحيا لا انا بل المسيح فيا يحيا
معلناً فما أحياه الان بالجسد إنما أحياه بالايمان ايمان ابن الله
الذى احبنى واسلم نفسة من اجلى اذا لست بعد عبد
بل انا ابن وان كنت ابن فوارث لله

++ JESUS_LOVE_ME ++

قديم 02/01/2006   #20
شب و شيخ الشباب عبد الرحمن الرحيم
عضو
-- زعيـــــــم --

الصورة الرمزية لـ عبد الرحمن الرحيم
عبد الرحمن الرحيم is offline

نورنا ب:
Sep 2005

اقتباس:
ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههه
انا أول واحد ضحكت .....
ههههههههههههههههههههههههه هههههههه
حبيبى عبد الرحمن الرحيم انا مش عارف اقولك ايه بس اظاهر والله واعلم انه نظرك ضعيف شوية وعيب عليك وانت تحت دين يتسم باللغة العربية ماتشوفشى الهاء اللى فى الآخر انها عايده على بطرس ياجميل انت ياحلو وانا هاكتبلك النص تانى علشان انتا الظاهر نظرك ضعيف مووووووت
1: 29 و لما خرجوا من المجمع جاءوا للوقت الى بيت سمعان و اندراوس مع يعقوب و يوحنا
1: 30 و كانت حماة سمعان مضطجعة محمومة فللوقت اخبروه عنها
1: 31 فتقدم و اقامها ماسكا بيدها فتركتها الحمى حالا و صارت تخدمهم
وادى الاية التانية ياعم برده مكبرلك الخط فيها:
8: 14 و لما جاء يسوع الى بيت بطرس راى حماته مطروحة و محمومة
8: 15 فلمس يدها فتركتها الحمى فقامت و خدمتهم
وهنا ياحلو انتا ياحلو فيه حرف الهاء ضمير عائد على بطرس اى انها حماة بطرس ياصاحب اللغة العربية الفصحة ماشى ياجميل

ودلوقتى ياجميل ناقص حاجة عايز اعرفهالك انه سمعان هو برده بطرس وهتلاقيها :
4:18 و اذ كان يسوع ماشيا عند بحر الجليل ابصر اخوين سمعان الذي يقال له بطرس و اندراوس اخاه يلقيان شبكة في البحر فانهما كانا صيادين
وهنا سمعان هو بطرس
فهمت ولاه نقول كمااااااااااااااااااااااا اان
ونصيحة حاول تروح لدكتور علشان تكشف على نظرك اصله باين عليه ضعيف موووووووووووووووووووووووت
ومتغيبشى علينا هااااااااا
وانا ساكون من الضاحكين عليكم

ههههههههههههههههههههههه

ما هو دليلك بان الهاء تدل على بطرس وليس اليسوع ؟ لماذا لا تدل على اليسوع ؟

وكمان ضحكة

ههههههههههههههههههههههههه

وما الذي يمنع بان اليسوع رأى حماته في بيت بطرس وايضا رأى حماة بطرس في بيت بطرس؟

وكمان ضحكة

هههههههههههههههههه

ماذا كانت تفعل حماة اليسوع في بيت بطرس ؟

اين كانت زوجة اليسوع عندما ذهبت حماته الى بيت بطرس ؟ وماذا فعلت زوجة اليسوع عندما علمت ان امها كانت في بيت بطرس؟

بانتظاركم

وكمان ضحكة

هههههههههههههههه

قديم 02/01/2006   #21
شب و شيخ الشباب MR.SAMO
عضو
-- مستشــــــــــار --

الصورة الرمزية لـ MR.SAMO
MR.SAMO is offline

نورنا ب:
Sep 2005
المطرح:
طريق النحل .......

إرسال خطاب AIM إلى MR.SAMO إرسال خطاب MSN إلى MR.SAMO إرسال خطاب Yahoo إلى MR.SAMO

اقتباس:
كاتب النص الأصلي : عبد الرحمن الرحيم
وانا ساكون من الضاحكين عليكم

ههههههههههههههههههههههه

ما هو دليلك بان الهاء تدل على بطرس وليس اليسوع ؟ لماذا لا تدل على اليسوع ؟

وكمان ضحكة

ههههههههههههههههههههههههه

وما الذي يمنع بان اليسوع رأى حماته في بيت بطرس وايضا رأى حماة بطرس في بيت بطرس؟

وكمان ضحكة

هههههههههههههههههه

ماذا كانت تفعل حماة اليسوع في بيت بطرس ؟

اين كانت زوجة اليسوع عندما ذهبت حماته الى بيت بطرس ؟ وماذا فعلت زوجة اليسوع عندما علمت ان امها كانت في بيت بطرس؟

بانتظاركم

وكمان ضحكة

هههههههههههههههه
وشو دليل انت
تحياتي

انسان بلا حدود
CHEGUEVARA
انني احس على وجهي بألم كل صفعة توجه الى مظلوم في هذه الدنيا ، فأينما وجد الظلم فذاك هو وطني.
EYE IN EYE MAKE THE WORLD EVIL
"أما أنا فقد تعلمت أن أنسى كثيرًا، وأطلب العفو كثيرًا"
الأنسان والأنسانية

قديم 02/01/2006   #22
عضو
-- أخ لهلوب --

jesus_love_me is offline

نورنا ب:
Dec 2005

إرسال خطاب ICQ إلى jesus_love_me إرسال خطاب MSN إلى jesus_love_me إرسال خطاب Yahoo إلى jesus_love_me

انا هاقولك حاجة واحدة بس
انتا ايه اللى جابك هنااااااااااااااااااا
ياعم ياحج يااى حاجة روح اسال مدرس اللغة العربية عندكم او اسال طفل صغير لسه بيدرس فى الابتدائية وقوله اعراب لى الجملة دى هايقول اللى انت مش عارف تعرفه
مش هاقولك اكتر من كده علشان الظاهر انك مابتفهماش وبتفهم على مزاجك
وغير كده واضح جدا فى النص التانى اللى فى انجيل مرقس نفس اللى حصل هنا حصل فى الاية اللى انتا جايبها من أنجيل متى انه المسيح راح بيت بطرس(سمعان) ولقه حماته تعبان وراقده بالبلدى علشان تستوعب ولمس ايديه فقامت وشفيت وخدمتهم ونفس المواقف ونفس الاشخاص ونفس كل حاجة .....
كفاية كده علشان شكلك مش عايز اقولك بقا وووووووووووووووووووحش:jakoush :
دانتا نيله خلااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااص
هههههههههههههههههههه

قديم 02/01/2006   #23
عضو
-- زعيـــــــم --

نورنا ب:
Sep 2005

يا جماعة نص متى واضح اليسوع ذهب الى بيت بطرس ووجد حماته هناك ، فماذا كانت تفعل في بيت بطرس ؟ وهل زوجة اليسوع كانت تعرف ان امها تذهب الى بيت بطرس ام لا ؟ وماذا فعلت عندما عرفت ذلك؟

اما النص الثاني فلا غبار عليه ، اليسوع ذهب الى بيت بطرس ورأى حماة بطرس ، فالنص واضح تماما.

اما النص الاول الهاء تعود لليسوع اي حماة اليسوع وليست حماة بطرس.

واذا كان هذا الكلام ليس صحيحا ، اثبتوا ان الهاء تعود لبطرس وليس لليسوع ، بالرغم ان النص واضح حماة اليسوع خاصة انه تزوج واقام حفلة الزفاف وتخللها الاكل وشرب الخمر.

تحياتي

قديم 02/01/2006   #24
شب و شيخ الشباب أبومريم
عضو
-- زعيـــــــم --

الصورة الرمزية لـ أبومريم
أبومريم is offline

نورنا ب:
Jun 2005
المطرح:
مصر المحروسة

الأستاذة المستنصرة وليس المتنصرة التي حرحرحرها يسوع

من خلال لهجتك في الكلام واضح أنك مصرية وتتكلمين بالعامية المصرية

وطبعا تعلمين جدا الآداب المصرية في الحوار

وتعلمين الكلام اللائق والغير لائق بالنسبة للمصريين

وتعلمين أدب البنات المهذبات في الكلام

وتقولين
اقتباس:
النسوان
حقيقة الكلمة وقعت علي كالصاعقة

تكلمت مع الكثير جدا من البنات المسلمات و المسيحيات و اليهوديات واللادينيات والملحدات

والله لم أسمع من واحدة منهن هذه اللفظة الغير مهذبة

والله أنا كرجل أخجل أن أقول هذا اللفظ

وهذا طبعا من ثوابت البيئة المصرية

والآن هل ما زلتي تصري أن نعاملك معاملة الأنثى؟؟؟؟
أم نتعامل بصراحة على أنك خنشر مي مثلم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟

لبيروت....من قلبي سلام لبيروت
لا يزال المرء عالما ما طلب العلم ....... فإذا ظن أنه علم فقد جهل
لا تناقش غبيا ......... لأن الناس لن يعرفوا أيكما الغبي

قديم 02/01/2006   #25
عضو
-- أخ لهلوب --

jesus_love_me is offline

نورنا ب:
Dec 2005

افتراضي سلمت امرى لله فيكم وفى قلة عقلكم يامسلمين

اقتباس:
يا جماعة نص متى واضح اليسوع ذهب الى بيت بطرس ووجد حماته هناك ، فماذا كانت تفعل في بيت بطرس ؟ وهل زوجة اليسوع كانت تعرف ان امها تذهب الى بيت بطرس ام لا ؟ وماذا فعلت عندما عرفت ذلك؟

اما النص الثاني فلا غبار عليه ، اليسوع ذهب الى بيت بطرس ورأى حماة بطرس ، فالنص واضح تماما.

اما النص الاول الهاء تعود لليسوع اي حماة اليسوع وليست حماة بطرس.

واذا كان هذا الكلام ليس صحيحا ، اثبتوا ان الهاء تعود لبطرس وليس لليسوع ، بالرغم ان النص واضح حماة اليسوع خاصة انه تزوج واقام حفلة الزفاف وتخللها الاكل وشرب الخمر.

تحياتي
جميل عبدالرحمن دلوقت بس اتبثلى وبصمت انك مابتفهماش حاجة لان النص فى متى بيتكلم عن نفس الحالة والواقعة فى مرقس وهما الاتنين بيتكلم عن موضوع واحد انه المسيح ذهب لبيت بطرس(سمعان) وبكرر تانى بطرس (سمعان) علشان اللى مابيفهامش ولقه حماته اللى هى حماة بطرس(سمعان) تعبانه فشفها وقامت وخدمته فهمت وبعدين ايه الهبل اللى انتا بتقوله ده بالنسبة للأكل وشرب الخمر فده من نسج خيالك اللذيذ اللى تقريبا بقى مسيطر عليك لدرجة انك مش مصدق اى حاجة ومش عايز تصدق اى حاجة وبدفاع عن رايك بحجج واهيه ضعيفة من تاليف مؤلف واحد وهو انت حاول انك تكون انسان واعى انسان ذو عقل واستوعب كويس اللى بقوله علشان مش هاكرره تانى معاك لانى صراحة مش عارف اقولك ايه لو رجعت وقولت نفس الكلام تانى .. وقتها هاسيبك لعقلك الشارد الغير واعى واسلم امرى لربنا فيكم وفى قلة عقلكم ماشى ياجميل...

قديم 03/01/2006   #26
صبيّة و ست الصبايا JesusSaved
شبه عضو
-- اخ حرٍك --

الصورة الرمزية لـ JesusSaved
JesusSaved is offline

نورنا ب:
Dec 2005

موضوع غبي جدا جدا جدا

قديم 03/01/2006   #27
شب و شيخ الشباب syrian all star
شبه عضو
-- اخ حرٍك --

الصورة الرمزية لـ syrian all star
syrian all star is offline

نورنا ب:
Dec 2005

والله موضوع مابيستاهل بس يلي معقدني انو المسلمين كتير شاطرين باللغه العربية ولا بس وقت بدون يعنى النص واضح ومابدو شرح

قديم 03/01/2006   #28
عضو
-- زعيـــــــم --

نورنا ب:
Sep 2005

اقتباس:
جميل عبدالرحمن دلوقت بس اتبثلى وبصمت انك مابتفهماش حاجة لان النص فى متى بيتكلم عن نفس الحالة والواقعة فى مرقس وهما الاتنين بيتكلم عن موضوع واحد انه المسيح ذهب لبيت بطرس(سمعان) وبكرر تانى بطرس (سمعان) علشان اللى مابيفهامش ولقه حماته اللى هى حماة بطرس(سمعان) تعبانه فشفها وقامت وخدمته فهمت وبعدين ايه الهبل اللى انتا بتقوله ده بالنسبة للأكل وشرب الخمر فده من نسج خيالك اللذيذ اللى تقريبا بقى مسيطر عليك لدرجة انك مش مصدق اى حاجة ومش عايز تصدق اى حاجة وبدفاع عن رايك بحجج واهيه ضعيفة من تاليف مؤلف واحد وهو انت حاول انك تكون انسان واعى انسان ذو عقل واستوعب كويس اللى بقوله علشان مش هاكرره تانى معاك لانى صراحة مش عارف اقولك ايه لو رجعت وقولت نفس الكلام تانى .. وقتها هاسيبك لعقلك الشارد الغير واعى واسلم امرى لربنا فيكم وفى قلة عقلكم ماشى ياجميل...
بطرس = سمعان او سمعان = بطرس ، هذا الامر لا يعنينا بشيء نحن المسلمين.

اليسوع له حماة.

بطرس = سمعان له حماة ايضا.

عندما ذهب اليسوع الى بيت بطرس كما اشار متى ، وجد اليسوع حماته هناك ، اي في بيت بطرس = سمعان ، وكانت مضطجعة ومحمومة ...الخ ، فماذا كانت تفعل حماة اليسوع في بيت بطرس ؟

اما قصة زواج اليسوع فهي مذكورة في كتابكم المحرف عندما حوّل الماء الى خمر ، وعندما صرخ في وجه امه وعاملها معاملة السيد لخادمته.

عندما ذهب اليسوع الى بيت بطرس = سمعان كما اشار مرقس ، وجد اليسوع حماة بطرس = سمعان هناك ، وكانت مضطجعة ومحمومة....الخ.

فما علاقة حماة اليسوع بحماة بطرس = سمعان ؟

الموضوع واضح ، ولكنكم تنكرون حماة اليسوع حتى تثبتوا انه لم يكن انسان جنسي ويحب الجنس فتزوج والارجح انها مريم المجدلية لانه كان يحبها كثيرا اكثر من تلاميذه الذين لم يثق بهم ابدا ، ومن شدة حبه لها كان يقبلها من فمها ، فاذا لم يكن قد تزوجها فاذا زنا بها ، هذه هي كل القصة.

تحياتي

قديم 03/01/2006   #29
عضو
-- أخ لهلوب --

jesus_love_me is offline

نورنا ب:
Dec 2005

Lightbulb

اقتباس:

اليسوع له حماة.

عندما ذهب اليسوع الى بيت بطرس كما اشار متى ، وجد اليسوع حماته هناك ، اي في بيت بطرس = سمعان ، وكانت مضطجعة ومحمومة ...الخ ، فماذا كانت تفعل حماة اليسوع في بيت بطرس ؟

اما قصة زواج اليسوع فهي مذكورة في كتابكم المحرف عندما حوّل الماء الى خمر ، وعندما صرخ في وجه امه وعاملها معاملة السيد لخادمته.

عندما ذهب اليسوع الى بيت بطرس = سمعان كما اشار مرقس ، وجد اليسوع حماة بطرس = سمعان هناك ، وكانت مضطجعة ومحمومة....الخ.

الموضوع واضح ، ولكنكم تنكرون حماة اليسوع حتى تثبتوا انه لم يكن انسان جنسي ويحب الجنس فتزوج والارجح انها مريم المجدلية لانه كان يحبها كثيرا اكثر من تلاميذه الذين لم يثق بهم ابدا ، ومن شدة حبه لها كان يقبلها من فمها ، فاذا لم يكن قد تزوجها فاذا زنا بها ، هذه هي كل القصة.

تحياتي
شكلك كده تايه ومش عارف حاجة فى اى حاجة وقاعد تهرتل وتجيب من ده وتحط فى ده
لا حول ولا قوة الا بالله ياابنى اهدى كده شوية وركز انا عارف انه اثر الضربة قوى عليك
بس اعملك ايه تقريبا حد دعا عليك ورماك فى سكتى

قديم 03/01/2006   #30
عضو
-- أخ لهلوب --

jesus_love_me is offline

نورنا ب:
Dec 2005

Talking

اقتباس:

تحياتي
يانهار جميل مع واحد جميل مع مخ جميل يعنى الكلام واضح فى الآية وبيقولك انه دعى يسوع وتلاميذه لحضور العرس
يبقى ازاى ياجميل ياابو مخ جميل يبقى المسيح العريس
مثال يعنى انتا دلوقتى هاتجوز ودعيتنى انا واصحابى فى الفرح هاكون انا العريس مثلا واقعد جنب العروسة فى الكوشة مثلاا
يارررررررررررريت حد يكره
وادى النص باين ويخرم عين الشمس:

1:2 و في اليوم الثالث كان عرس في قانا الجليل و كانت ام يسوع هناك
2: 2 و دعي ايضا يسوع و تلاميذه الى العرس

قديم 03/01/2006   #31
عضو
-- زعيـــــــم --

نورنا ب:
Sep 2005

اقتباس:

اليسوع له حماة.

تحياتي
اليسوع تزوج مريم المجدلية التي كان يحبها كثيرا لدرجة انه كان يقبلها من فمها امام تلاميذه ليقول لهم بانه يحبها اكثر منهم ، خاصة ان له سابقة في حبه لاحد تلاميذه عندما اجلسه في حضنه وهو متزر بمنشفة ( عريان ) .

والمضحك ان اليسوع يعزم نفسه لعرسه.

ههههههههههههههههه

وبالتالي عملية تحريف نصوصكم للاسف لم تكن متقنة لان المجرم لا بد وان يترك اثرا لجريمته ، وهذا ما يحصل دائما معكم في نصوصكم مثل قصة الذبيح ( ابنه البكر = اسحق عندكم ، بالرغم ان البكر هو اسماعيل ، تحريف غير متقن ) ، والدليل على عدم اتقان المحرف في عمله انه نسي ان يقول ان حماته في متى تخص بطرس = سمعان وليس اليسوع ، ولكن حتى تنكشف عملية التحريف لا بد للمجرم ان يترك الاثر ، وهذا هو الاثر ، اليسوع ذهب الى بيت بطرس = سمعان فوجد حماته هناك ، فماذا كانت تفعل حماة اليسوع في بيت بطرس = سمعان ؟

بانتظاركم

قديم 03/01/2006   #32
عضو
-- أخ لهلوب --

jesus_love_me is offline

نورنا ب:
Dec 2005

Talking

اقتباس:
اليسوع تزوج مريم المجدلية التي كان يحبها كثيرا لدرجة انه كان يقبلها من فمها امام تلاميذه ليقول لهم بانه يحبها اكثر منهم ، خاصة ان له سابقة في حبه لاحد تلاميذه عندما اجلسه في حضنه وهو متزر بمنشفة ( عريان ) .

والمضحك ان اليسوع يعزم نفسه لعرسه.

ههههههههههههههههه

وبالتالي عملية تحريف نصوصكم للاسف لم تكن متقنة لان المجرم لا بد وان يترك اثرا لجريمته ، وهذا ما يحصل دائما معكم في نصوصكم مثل قصة الذبيح ( ابنه البكر = اسحق عندكم ، بالرغم ان البكر هو اسماعيل ، تحريف غير متقن ) ، والدليل على عدم اتقان المحرف في عمله انه نسي ان يقول ان حماته في متى تخص بطرس = سمعان وليس اليسوع ، ولكن حتى تنكشف عملية التحريف لا بد للمجرم ان يترك الاثر ، وهذا هو الاثر ، اليسوع ذهب الى بيت بطرس = سمعان فوجد حماته هناك ، فماذا كانت تفعل حماة اليسوع في بيت بطرس = سمعان ؟

بانتظاركم
اخى المبجل عبد الرحمن لقد نصحتك سابقاً أن تذهب لدكتور لتكشف على نظرك ولكنى الآن عدل عن ذلك بأنى سوف أنصحك بالذهاب لدكتور نفسانى لان للأسف بدأت اعراض الهلوسة تظهر عليك وبدأت تتفوه بما هو غير صحيح بالمرة ولا أعلم من أين اتيت بما تقول ولكن لا اندهش فعندما يحبس الانسان فى حبس انفرادى يحاول بكل السبل أن يخرج منه بأى طريقة حتى لو تفوه بالاكاذيب ......... وأتمنى من الله أن يفتح قلبك للمعرفة وعقلك للفهم حيث انهما ليس لهما وجود عندك أصلاااااااااااااااااااا ...