![]() |
س و ج | قائمة الأعضاء | الروزناما | العاب و تسالي | بحبشة و نكوشة | مواضيع اليوم | أشرلي عالشغلات يلي قريانينها |
![]() ![]() |
|
أدوات الموضوع |
![]() |
#1 | ||||
مسجّل
-- اخ حرٍك --
|
![]() يومكم سعيد ياناس ياعسل
ياريت لو حد من إللى بيعرفوا نوتة يساعدنى فى الموضوع ده لانه هايحتاج مجهود و خصوصا انه يحتاج رسم مع الشرح ربما يفكر البعض و يقول انا ليه اتعلم نوتة ؟ انا ممكن اعرف النغمات و خلاص و اعزف لكن الكلام ده لو انت سمعت اللحن قبل كدة لكن لو انت بتعزف حاجة انت بتعزفها قبل ماتسمعها ؟ لو مثلا قلتلك لحن ( دودو رى مى فا صول فا مى ) إزاى تعرف زمن كل نغمة ؟ إزاى تعرف زمن السكتة ؟ إزاى تعرف تردد النغمة عالية ولا متوسطة و لا منخضفة ؟؟؟؟؟؟ لو استغنينا عن النوتة هانكتشف اننا هانحتاج ورقة كبيرة عشان توضح كل النقط دى !!! و طبعا العازف مش هايفضل يقرا كل النقاط دى و إلا مش هايعزف حاجة و لكن بمجرد النظر إللى النوتة بنظرة واحدة يفهم كل ده و كمان لو انت نفسك تتعلم أى آله على النت هاتفاجأ انها بتشرح بالنوتة و و لو نظرنا إلى النوتة سنجد مفتاح صول و 5 اسطر كل سطر يعبر عن نغمة و بين السطور يعبر عن نغمة أيضا كالآتى العلامة ( - ) تعنى ان النغمة على السطر العلامة ( * ) تعنى ان النغمة بين السطرين - فا * مى - رى *دو - سى * لا - صول * فا - مى ستجد 5 علامات (-) على 5 اسطر و 4 علامات ( * ) على 4 فراغات بين الـ5 أسطر و نلاحظ الآتى : 1) الترددات الاعلى فى الاسطر العليا و الترددات المنخفضة فى الاسطر السفلى و كمان ممكن يكون فى ترددات اعلى من الـ5 اسطر الموجودة أو تردد اقل من الـ5 اسطر الموجودة فلا مشكلة قد تجد العلامات ليست على اى سطر و لكن بالنظر يمكنك ان تحدد اعلى أو أقل من آخر بسطر بكام وحدة ؟ و بناء عليه تسطيع ان تحدد النغمة و ترددها 2) يوجد 2 مى و 2 فا و طبعا سبق و وضحنا الفرق بين تكرار النغمات و كما قلنا المى و الفا العليا ذات تردد اعلى 3) الترتيب من تحت لفوق مى فا صول لا سى دو رى مى فا و هو شبيه بسلم الدو ماجور و طبعا يسهل حفظه و لكن لا تحفظه بترتيبه لماذا ؟ لنفرض انك وجد النغمة فى السطر التالت ؟؟؟؟؟؟ تقعد تقول آخر نغمة مى بعد كدا فا صول لا سى يبقى هى سى غلط طبعا لو انت بتعزف مش هانخلص كدة ولا هاتعرف تحقق الزمن كالعادة واحد يقول و انا هاحفظ ؟ انا مش بحب الحفظ ارجع اقوله ان العملية مش حفظ لكنها تعود فهل انت تحفظ طريقك لبيتك ؟ لا لكنك متعود على الطريق للمنزل كما انك متعود على اسماء اصدقائك و على لغتك اسيبكم تحفظوا ![]() و مرن نفسك اختار سطر عشوائى و قول اسم النغمة يومكم سعيد و ليلتكم بيضا ![]() ![]() |
||||
![]() |
![]() |
#2 | ||||
مسجّل
-- اخ حرٍك --
|
![]() اتمنى ان الدرس الاول يكون مفيد
و اتمنى كمان انكم تكونوا حفظتم مكان النغمات عشان نبدأ بالدرس التانى المرة إللى فاتت عرفنا إزاى نحدد النغمة السؤال طب ان عاوز مثلا نغمة السى (السطر التالت ) اعمل إيه ؟ يعنى احط علامة إيه ؟ عندنا 3 علامات طيب إيه الفرق بينهم ؟ طبعا إحنا لما نسمع نغمات اغنية نلاحظ اجزاء تكون سريعة ( زمانها قصير ) و أجزاء فى نفس الاغنية نلاقيها بطيئة ( طويلة ) و العلامات دى هى إللى تحدد النوار :- لتأدية زمن قصير للنغمة و يسمى زمن واحد البلانش :- يأخذ وحدتين زمن ضعف النوار الروند :- يأخذ ضعف البلانش = 4 أضعاف النوار و يمكن تقسيم اقل زمن إلى أزمنة ايضا ساشرحها المرة القادمة لعل الدرس هذه المرة قد يكون دسم مع حبى و إعتزازى ![]() |
||||
![]() |
![]() |
#3 |
مسجّل
-- اخ حرٍك --
|
![]() انا ممكن اساعدك بخصوص الصور
![]() اي خدمة يا بطل |
![]() |
![]() |
#4 | ||||
مسجّل
-- اخ حرٍك --
|
![]() انا متشكر عزيزى على مجهودك
لكن فى مشكلة ![]() عموما هاعرض صور ماتم شرحه و الباقى يعتمد على قوة نظركم ![]() درجات السلم العلامات |
||||
![]() |
![]() |
#5 |
مسجّل
-- اخ حرٍك --
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||||||
عضو
-- قبضاي --
|
![]() شكرا أستاذ مايكل أنا بحب كتير الغيتار بل أعشقه بس أنا شاريتو جديد وبدي أتعلمو بعرف هالنقاط الي حاطيتها و أنا بتشكرك لأني تأكدت منها بي بليز بدي خدمة أنو أنا ما بعرف وين مطرح دو وري و مي............................. في الغيتار يعني فيك تأول عني صفر بليز تحطهملي بالموضوع و رح أتشكرك كتييير
ودي
here is the deepest secret nobody knows
here is the root of the root and the bud of the bud and the sky of the sky of a tree called life;which grows higher than the soul can hope or mind can hide i carry your hearti carry it in my heart |
||||||
![]() |
![]() |
#7 |
عضو
-- مستشــــــــــار --
|
![]() مبروووووووووووووووووووووو وووووك
حاجة فعلا بترفع الراس وبكرا انشالله هتنزليمقاطع من معزوفاتك على المنتدى بس بتخبينا ماا ربي يحفظك ويرسم البسمة وين ما وجهة وجهك احلا اخت ![]()
جرائم حماس على صفيح ساخن
http://hamasgaza.wordpress.com/ |
![]() |
![]() |
#8 | ||||||
عضو
-- قبضاي --
|
![]() لأ لأ مو أد مانزل مقطوعات
![]() ![]() بس بوعدك إذا تحقق الحلم بمساعدة الأساتذة الي هون رح تكون مهداة لألك والله أحلى أخ بالدنيا |
||||||
![]() |
![]() |
#9 |
عضو
-- مستشــــــــــار --
|
![]() وانشالله وانا واثق بروحك وبقدرتك
يعني انا قصدي اتنزلي خربوشة من خرابيشك الفنية ادعيلنا اختي بدنا انروح نقرا اااااااااااااااااااااااه وبنهديك اغنية اغنية محمد عبد الوهاب بلاش تبوسني في عينايــــــه ![]() تصبحي على خير |
![]() |
![]() |
#10 | ||||
مسجّل
-- اخ طازة --
|
![]() شباب هل يوجد نوتات سهل للمتدرب يبدء منها
يعني نوتات سولو يبدء يدرب عليها |
||||
![]() |
![]() |
#11 | ||||||
شبه عضو
-- أخ لهلوب --
|
![]() متشكّرين يا باشا . . . أنا شخصيّاً حابب كون ضليع بلغة النوتة . . . يسلمو
بس في حاجة صغيّرة عاوز أقولُكوياها : عن أبي تنكةٍ طعّج الله رأسه , قال: قال رسول الله صلعم : " من عزف منكم على النوتة من دون موهبةٍ سماعيّة . . عزف الله عنه و عن ذويه يوم القيامة " أخرجه البخاريّ و أدخله الترمذيّ مع احترامي للخاضعين لكلاسيكيّة النوتة , بحب وضّح التالي : النوتة هي ترميز لغويّ لاحق للتأليف , أظهرته ضرورة الظرف ما قبل الحداثيّ , إذ لم يكن آنذاك تقنيّة و أجهزة لتسجيل الأصوات , فالسبيل الوحيد للإبقاء على الموسيقا حيّة هو بتدوينها لغةً على ورق . نحن الآن قطعنا أشواط بعيدة عن تلك الحقبة الزمنيّة (من الناحية الموسيقيّة) . . . بالطبع لن نقوم بازدراء تلك الفترة أو بالسخط من أعلامها , فؤلاء قدّموا الشيء العظيم للتطوّر الموسيقيّ . يوجد الآن بعض الأنماط الموسيقيّة تجاوزت قيود النوتة و أبدعت الكثير من الألحان غير المسبوقة . ويعود الفضل في ذلك إلى تحديث الآلات الموسيقيّة , عن طريق إدخال العنصر الكهربائيّ على أدائها , كما من خلال معالجتها بأجهزة صوتٍ رقميّة , تعطي درجات صوتٍ لم تألفها أذنٌ و لم تكتبها نوتة قطّ . شخصيّاً : أنا أقوم بتأليف الألحان منذ سنين طويلة , من دون أدنى دراية برموز و قوانين النوتة . دينيّاً : لا يجوز الخروج عن تشريعات النوتة . . . و من تمنطق فقد تزندق . . . و الزنديق تلحقه الخوازيق . منطقيّاً : هل استوعب الترميز في النوتة كامل حدود الصّوت , و كلّ تركيباته التناغميّة ؟ وجدانيّاً : خلجات نفسيّ لا تسعها قوانين النوتة و لا تترجمها لغة . . فقط أنصتوا علميّاً : كلّ الدرجات الصوتيّة المدرجة في النوتة الموسيقيّة موجودة ضمن درجة التردّد الثالث . فلسفيّاً : هل بالإمكان تدوين صوت الشلاّل -على سبيل المثال- لغةً على ورق ؟ فيزيائيّاً : كلّ الموجودات بتزامنها تصدر أصواتاً , حتّى ما حسبه بصرك ساكناً . ............................ الخ
أحسن خمس شغلات بهلدنيا, هي تلات شغلات, الحب و الحرب!... و بعضهم يفضّلون مجبرين, الأكل و النوم.. بقى إنتيه و حظّ الدي إن إيه اللي اسلقّيتو عن اللي خلّفك
|
||||||
![]() |
![]() ![]() |
أدوات الموضوع | |
|
|