قديم 10/09/2009   #4
شب و شيخ الشباب albasha_ew
شبه عضو
-- اخ حرٍك --

الصورة الرمزية لـ albasha_ew
albasha_ew is offline

نورنا ب:
Jul 2007
المطرح:
مصر

إرسال خطاب Yahoo إلى albasha_ew

احلى سلام لاجمل ناس
وحشتووووووووونى انا عارف انى اتأخرت عليكم بس كنت محتار في الشخصية اللى ممكن نتكلم عنها كمان اختيار الموضوع من المواضيع الكتيرة

بس طمنونى الاول حد فيكوا لقى شغل.... ماشاء الله ولا واحد

طيب هو النجاح بعيد ولا احنا اللى شايفينه كدا انا اقولكوا عن حاجة حقيقة كان في واحدة عجوزة حفيدها ايده اتزنقت تحت عربية وبدأ يصرخ وماكانش فى حد فاجرت بسرعة وماتعرفش ازاى حركت العربية وطلعت ايده ولما سالها واحد كان متخصص في التنمية التنمية البشرية بعد ما الجرايد كتبت عنها لقاها بتعيط ولما سألها عن السبب فقالتله انها كانت فاكرة ان اللى حصل دا كان من المتستحيل انه يحصل فهل ياترى الكلام دا حصل في حياتها وانها كانت شايفة حاجات كتي مستحيل انها تحصل مع انها كانت ممكنة

ليه لاء ولو جينا نتكلم عن موضوع زى الاصرار
هانقول ياترى انت لما فشلت فاكر ولا نسيت ياترى انت حاولت تانى ولما حاولت وفشلت حاولت تالت ورابع ولا قلت كدا عنب كفاية واتعرفت على الفشل وصاحبته وقلت اللى تعرفه احسن من اللى ماتعرفوش
طيب بلاش دا انت حلمك ايه اساسا هدفك ايه طيب ياترى هو هايحققلك السعادة هاتبقى مبسوط لما تحققه ؟
طيب لما هو كدا انت لسه قاعد ليه عاجبك وضعك الحالى انت شايف ان هدفك مايستحقش التعب .
ليه هو مش اللى بيبنى بيت لازم يتعب في الطوب ويقف في الطابور علشان يجيب الاسمنت ويروح ياخد قرض علشان يجيب اكل للعمال والبنايين ويروح يدور على واشطة علشان تجيبله كام سيخ حديد من عند الباشمهندس
اى نعم هو في الاخر الحاكية بتخسر وبيضطر يسيب البيت للعمال في مقابل اجرهم بس بيتعب صح بيتعب ولا لاء.

لكن قمة المتعة انك تتعب في سبيل هدف شريف انت ناوى تحققه والسعادة مابتبقاش في تحقيق الهدف بس والوصول ليه دى دى القمة انما السعادة بتبقى مستمرة طول الطريق اللى موصل للهدف والمعنى دا هاتلاقوه في كتاب من حرك قطعة الجبنة بتاعتى لما احد ابطال القصة بيفكر انه يتحرك يدور على الجبنة على عكس صديقه اللى قعد يتحسر على الجبنة اللى خلصت لقى صاحبنا اللى بدأ يتحرك انه احس بالسعاةد اثناء بحثه خاصة انه كسر الخوف من التغيير .
وبالنسبة للاصرار كان بيقول دكتور ابراهيم الفقى عن والت ديزنى المشهور انه

تعدى في بحثه عن بنك يمول مشروعه الى 104 بنك وهناك اخرون بيقولوا 203 بنك فا لو الراجل دا كان ياس ماكانش عمل اللى وصله دا.
ابدأ انت كسلت ومليت وزهقت لا خلى املك في الله كبير مادام هدفك شريف ونزيه وجميل ليه تتنازل عنه وانا اخترت كلمة شريف لان ممكن يكون واحد ناوى يسرق محل الدهب اللى في الحتة ومايصدق يسمع كلامى ويقول فعلا لاتؤجل عمل اليوم الى الغد ولما يتمسك يقولهم انى انا اللى حمسته وهو ماكانش ناوى يسرقوا دلوقتى.
خليك مصر على هدفك شايفه قدامك بتفكر فيه بتكتبه ولو دورت هاتلاقى ان العالم الرائع دكتور زويل كان من صغره في معلق على باب غرفته كلمة دكتور احمد زويل وهو لسه صغير.

عمرك ماهتلاقى حد ناجح الا وقد تسرب اليأس الى نفسه لكنه لم يهزمه بل تخطاه وابعده عنه اكيد هايجيلك شك في اى مرحلة وتقول انا هانجح ولا لاء انا قد النجاح انا استاهله .
طبعا بالشكل دا احنا مانتساهلش حاجة بس ربنا يكرم وان شاء الله لما نتوكل على ربنا صح اكيد هايتغير الحال وهانتوقف لفاصل بسيط هانشوف فيه رحلة واحد من اروع من اعطوا دروسا في الاصرار وفي المثابرة وفى التحدى ونتقابل بعد الفاصل.

"توماس اديسون مخترع المصباح الذى ضرب مثلا رائعا في كيفية الاصرار والمثابرة في كيفية التوجه الى الهدف وعدم الملل ولا اليأس.

هو مواليد 1847 في مدينة ميلانو بولاية اوهايو بالولايات المتحدة انا كاتبلكوا العنوان علشان اذا حد حب يشترى مصابيح ولا حاجة .

اديسون
طلع من المدرسة لان المدرس كان دايما بيوصفوا بالغباء فافصله المدير وقال ان دى مش مدرسة للمعاقين عقليا وطبعا لان امه كانت واثقة فيه راحت للمدرس واتخانقت معاه وقالتله بكل ثقه " لو انك كنت تملك نصف مداركه لكنت حسبت نفسك محظوظا" ادى الامهات ياجماعة مش ام تقولك كل شوية يافاشل ورحمة سيدك ماهتفلح وتذل فى الواحد.
وبدأ تعلمه امه لحد ماحب العلوم وللحالة الفقيرة للاسرة اشتغل بائع جرايد في القطارات زى يوسف شاهين كدا في فيلم باب الحديد .

اديسون وهنرى فورد وواحد ماعرفوش

لكن بالرغم من دا عمل معمل ليه في عربية البضائع بتاعت القطر وبدأ يفكر لحد ماقامت الحرب الاهلية فافكر انه يشترى طابعة صغيرة في القطر يطبع فيها الورق مستعين بالاخبار اللى بتيجى للمحطات وفعلا حصل ووزع منها مايفوق 200 نسخة يوميا لكن حصل ان في احدى الايام اهتزت عربة القطار فاتكسر المعمل واطرد من السكة الحديد بعد ما ادوله الترييحة اللى هي.

ولكن بعد كدا اشتغل بالتلغراف وكان عمره 15 او 16 سنة ولان كان مشغول

بالاختراعات بتاعته فكان دا مسببله مشكلة لانه لازم يرد على التغرافات ويستقبلها فا قال اشغل مخى المطوا بتاعتنا لكن الفلوس مش بتعاتنا
طبعا هو ماعملش كدا هو اخترع جهاز اسمه المكرر الالى يرد بالنيابة عنه زى المسجل كدا ومش بس كدا دا علشان يكبر مخه من استقبال الاشارات اخترع جهاز يسجل الاشارات كتابتا وباعه بعد كدا بمبلغ 40.000 وقد كمان يخلى الخط الواحد يستقبل اكتر من رسالة في نفس الوقت بعد ماكانش بيستقبل الا رسالة واحد بس وبالفلوس دى عمل مصنع وبدا في رحلته اللى هانكملها المرة الجاية"
ايه اللى اتعلمناه من الرغى دا كلوا:
1- خلى هدفك قدام عينيك ماتحودش عنه ركز على تحقيقه ولو فشلت كرر المحاولة مرة تانى وتالت لحد ماتوصله بيقول تشرشل " ان الجهد المتواصل وليس الذكاء او القوة هو مفتاح اطلاق قدراتنا الكامنة

2- بيقول برايان تريسى صاحب كتاب علم نفس النجاح ان هناك قانون اسمه التدريب وهو علشان تحل عادة ايجابية محل اخرى سلبية عليك ان تفكر فيها كثيرا حتى تصبح عادة لان الناجحين لا يفكرون في النجاح انها اصحبت عادة
ودا زى ماتكون متعود انك تمشى 2 كيلو وكل يوم بتزود عليها كام متر لحد ماتوصل انك ممكن تمشى كل شهر اكتر من اللى قبله وهكذا
3-الاصرار والتوكل هما اساس النجاح ولو بصيتوا لتوماس اديسون هاتلاقوا انه بالرغم من انه اطرد من المدرسة الا انه اطلع وقرا واشتغل في الجرايد وبالرغم من انه اطرد من السكة الحديد الا انه اشتغل بالتلغرافات وابتكر فيها ولسه هانشوف ياما وياما من اصرار اديسون العبقرى

4-خليك واثق انك تستاهل النجاح وليه لاء هما الناجحين يختلفوا عنك في ايه ولا هاتستنى لما تلاقى حلمك بيستمتع بيه واحد غيرك والبيت اللى كان نفسك فيه ساكن فيه واحد تانى.

5-هاتفشل ودا وضع طبيعى وكان اينشتين بيقول من لم يفشل لم يجرب شيئا في حياته لكن المهم بعد الفشل وكان فى واحد بيقول مش ان الناجح مش هو اللى مابيفشلش ولكن هو اللى يقدر يقوم تانى بعد الفشل

<DIV id=ame_noshow_post_1252570459_1 style="DISPLAY: none">

Page generated in 0.07213 seconds with 11 queries