أخوية

أخوية (http://www.akhawia.net/forum.php)
-   حوار الاديان (http://www.akhawia.net/forumdisplay.php?f=14)
-   -   الرسول الكريم يقع فى زنا النظر بالعين (http://www.akhawia.net/showthread.php?t=18599)

answer me muslims 24/11/2005 20:34

الرسول الكريم يقع فى زنا النظر بالعين
 
سوف اثبت لكم الان ان رسول الاسلام زنا بعينه طبعا يامسلمين عرفين كويس ان العين تزنى وزناها النظر كما جاء فى السنه النبويه فكيف العين تزنى؟اليس النظر الى المرءة حتى تقع فى شهوتها؟ الان سوف اثبت ان الرسول فعل ذالك
نص الحديث
‏حدثنا ‏ ‏عبد الرحمن بن مهدي ‏ ‏عن ‏ ‏معاوية يعني ابن صالح ‏ ‏عن ‏ ‏أزهر بن سعيد الحرازي ‏ ‏قال سمعت ‏ ‏أبا كبشة الأنماري ‏ ‏قال ‏‏كان رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏جالسا في أصحابه فدخل ثم خرج وقد اغتسل فقلنا يا رسول الله قد كان شيء قال ‏ ‏أجل مرت بي فلانة فوقع في قلبي شهوة النساء فأتيت بعض أزواجي فأصبتها فكذلك فافعلوا فإنه من ‏ ‏أماثل ‏ ‏أعمالكم إتيان الحلال

رابط الحديث


مسند أحمد .. مسند الشاميين .. ‏حديث أبي كبشة الأنماري رضي الله تعالى عنه‏

- ابو شريك هاي الروابط الي بيحطوها الأعضاء ما بتظهر ترى غير للأعضاء، فيعني اذا ما كنت مسجل و كان بدك اتشوف الرابط (مصرّ ) ففيك اتسجل بإنك تتكى على كلمة سوريا -


طبعا واضح جدا من نص الحديث ان الرسول نظر الى امرءة اجنبيه محرمه عليه ونظر الى محسنها حتى وقع فى قلبه شهوتها وهكذا وقع الرسول فى زنا النظر :angel:

أبومريم 25/11/2005 02:34

بسم الله الرحمن الرحيم

اقتباس:

ان العين تزنى وزناها النظر

جميل جدا
لا جدع و مثقف كمان :D :D :D

ما هو تعريف زنى العين؟؟؟

من كلامك أدينك مش من كلامي
اقتباس:

فكيف العين تزنى؟اليس النظر الى المرءة حتى تقع فى شهوتها؟


ركز شوية كدة أحسن أنا عارفك تقريبا عمرك ما اتعلمت اللغة العربية في حياتك أساسا

إقرأ التعريف الذي ذكرته أنت بلسانك (قصدي بالكيبورد بتاعتك:oops: )
بس ركزلي شوية في الحتة اللى باللون الأحمر

تعالى بقى معايا نطبق الحديث على التعريف الموجود
إذا نظر للمرأة إشتهاها
لاحظ الهاء التي باللون الأحمر في كلمة إشتهاها تعود على نفس المرأة التي نظر لها

مثال علشان تفهم
يعني علشان يسمى زنى لازم يتحقق شرطين
1- ينظر لمرأة تسمى س من الناس
2- ويشتهي نفس المرأة التي تسمى س

لنرى ماذا يوجد في الحديث
عندما مرت فلانة هل قال لك أنه إشتهاهااااااااااااااااااا ا؟؟؟؟
وهل تجد في معنى الحديث أنه إشتهاهااااااااااااااااااا ااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
إبحث عن كلمة اشتهاها في الحديث ولو وجدتها يبقى كلامك صحيح ولو لم تجدها فمن الأفضل لك إنك تكتب كلامك في ورقة وتبللها وتشرب ميتها يمكن تنفعك

والله ولي التوفيق

عبد الرحمن الرحيم 25/11/2005 12:12

رد واحد ينسف الموضوع.

جزاك الله خيرا اخي ابو مريم

answer me muslims 25/11/2005 14:08

هاهاهاهاهاهاهاها
شكلك هتقع فى المفرمه يابو مريم الكنت حكتلك عليها
بص ياستاذى الحديث نمسك الحديث ونعيش جوة الحديث وندخل جوة
هنلقى فى الاول
اقتباس:

رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏جالسا في أصحابه فدخل ثم خرج وقد اغتسل فقلنا يا رسول الله قد كان شيء قال ‏ ‏أجل مرت بي فلانة فوقع في قلبي شهوة النساء
خنلاقى هنا ان الرسول الكريم كان قاعد مع ناس معرفه وكده يعنى فخرج ودخل فالقوة مش على بعضه فقلو له ايه الحكايه فى حاجه حصلت؟ فارد الرسول الكريم قال نعم قد مرت بى فولانه فوقع فى قلبه شهوة النساء ياعنى ياجماعه وحده بنت حلوة ماشيه من قدام الرسول فاول ما الرسول شفها فاوقع فى قلبه شهوة النساء يعنى الرسول الكريم بالنظر الى محاسن هذه المراءه تذكر شهوة النساء ياعنى وحاله اتبرجل نرجع بقا للحديث
اقتباس:

فأتيت بعض أزواجي فأصبتها فكذلك فافعلوا فإنه من ‏ ‏أماثل ‏ ‏أعمالكم إتيان الحلال
اهههههههههههههههههه الراجل ياعنى من كتر ما الشهوة كبرت جوة من النظر فى تلك المراءه العدت من جنبه والشهوة وقعت فى قلبه فهيعمل ايه طبعا هيجرى على قطيع النساء حتى يستفز جميع شهواته فيهم اذا ياستاذ الرسول هنا بيعلمك انك تشتهى وتتذكر شهوة النساء بالنظر الى نساء محرمات عليك و بعدها ابقى روح جامع مراتك متخفش مش حرام الرسول قال حلال والله على ما اقوله شهيد:jakoush:


أبومريم 25/11/2005 16:18

حقيقة

واضح جدا من ردك الحالة النفسية السيئة التي تعاني منها
رد واحد واتنسفت الشبهة

والآن لجأت لأسلوب القيح و القاذورات في الحوار

ولحين أن تخرج هذا القيح من فمك

لك ردي مرة أخرى

بسم الله الرحمن الرحيم

اقتباس:
اقتباس:

ان العين تزنى وزناها النظر

جميل جدا
لا جدع و مثقف كمان :grin: :grin: :grin:

ما هو تعريف زنى العين؟؟؟

من كلامك أدينك مش من كلامي

اقتباس:
اقتباس:

فكيف العين تزنى؟اليس النظر الى المرءة حتى تقع فى شهوتها؟



ركز شوية كدة أحسن أنا عارفك تقريبا عمرك ما اتعلمت اللغة العربية في حياتك أساسا

إقرأ التعريف الذي ذكرته أنت بلسانك (قصدي بالكيبورد بتاعتك:oops: )
بس ركزلي شوية في الحتة اللى باللون الأحمر

تعالى بقى معايا نطبق الحديث على التعريف الموجود
إذا نظر للمرأة إشتهاها
لاحظ الهاء التي باللون الأحمر في كلمة إشتهاها تعود على نفس المرأة التي نظر لها

مثال علشان تفهم
يعني علشان يسمى زنى لازم يتحقق شرطين
1- ينظر لمرأة تسمى س من الناس
2- ويشتهي نفس المرأة التي تسمى س

لنرى ماذا يوجد في الحديث
عندما مرت فلانة هل قال لك أنه إشتهاهااااااااااااااااااا ا؟؟؟؟
وهل تجد في معنى الحديث أنه إشتهاهااااااااااااااااااا ااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
إبحث عن كلمة اشتهاها في الحديث ولو وجدتها يبقى كلامك صحيح ولو لم تجدها فمن الأفضل لك إنك تكتب كلامك في ورقة وتبللها وتشرب ميتها يمكن تنفعك

والله ولي التوفيق

answer me muslims 25/11/2005 16:55

يادى النيله
يااستاذىىىىىىىىىى ركز شويه انت عمال تكتب وترغى فى حجات ملهاش لازمه وكلها كلام على الفاضى
بص ياسيدى الحديث لم يقول انه اشتهها مش ده الانت عايز تقوله طيب جميل كده بس الحصل ايه انه وقع فى قلبه شهوة النساء ازاى بقا وقعت فى قلبه هذه الشهوة وازاى تذكرة عندما مرت فلانه من جنبه وهل الرسول الكريم هيقع فى قلبه شهوة النساء بمجرد ان الفتاه معديه من جنبه؟ ايه بقت بلتوس دلوقتى وله رسايل sis اكيد طبعا لا لا العقل والمنطق يقول ان الرسول الكرين نظر الى هذه الفتاه التى تم ذكرها فى الحديث وسبب هذا النظر تذكر شهوة النساء ووقع فى قلبه الشهوة وانت راجل وانا شاب ونفهم هذا الكلام كويس وبعديها علطول وهو الاسواء راح يفضى شهوته فى نساءه
وعجبىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىىىىى:cry:

السيد الحسيني 25/11/2005 17:58

اقتباس:

كاتب النص الأصلي : answer me muslims
سوف اثبت لكم الان ان رسول الاسلام زنا بعينه طبعا يامسلمين عرفين كويس ان العين تزنى وزناها النظر كما جاء فى السنه النبويه فكيف العين تزنى؟اليس النظر الى المرءة حتى تقع فى شهوتها؟ الان سوف اثبت ان الرسول فعل ذالك
نص الحديث
‏حدثنا ‏ ‏عبد الرحمن بن مهدي ‏ ‏عن ‏ ‏معاوية يعني ابن صالح ‏ ‏عن ‏ ‏أزهر بن سعيد الحرازي ‏ ‏قال سمعت ‏ ‏أبا كبشة الأنماري ‏ ‏قال ‏‏كان رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏جالسا في أصحابه فدخل ثم خرج وقد اغتسل فقلنا يا رسول الله قد كان شيء قال ‏ ‏أجل مرت بي فلانة فوقع في قلبي شهوة النساء فأتيت بعض أزواجي فأصبتها فكذلك فافعلوا فإنه من ‏ ‏أماثل ‏ ‏أعمالكم إتيان الحلال

رابط الحديث


مسند أحمد .. مسند الشاميين .. ‏حديث أبي كبشة الأنماري رضي الله تعالى عنه‏

- ابو شريك هاي الروابط الي بيحطوها الأعضاء ما بتظهر ترى غير للأعضاء، فيعني اذا ما كنت مسجل و كان بدك اتشوف الرابط (مصرّ ) ففيك اتسجل بإنك تتكى على كلمة سوريا -


طبعا واضح جدا من نص الحديث ان الرسول نظر الى امرءة اجنبيه محرمه عليه ونظر الى محسنها حتى وقع فى قلبه شهوتها وهكذا وقع الرسول فى زنا النظر :angel:


استغربت طرحك للموضوع واستغرابك من كلمة زنا النظر وكأنك لم تقرأها في انجيلكم فهل يدل ذلك ان تقرأ ما يخصنا وتتفقه به ولا تعلم اي شئ عن دينك المسيحي ولا تتفقه فيه .؟؟؟؟؟؟

اما موضوعك المطروح الذي يدل على بساطتك وبالمصري بيقولوها راجل طيب على باب الله ... وردا على كلامك التافه الذي تحاول فيه التطاول على سيدك سيد بني آدم كلهم سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام ، ومن انت حتى تتجرا على اسيادك :

زني النظر ايها المتحاذق الجميل لا يقع من النظرة الاولى فالعين كما يعلم الجميع شاسعة الرؤية وتنظر في كل الانجاهات بقصد وعن غير قصد فيرى الانسان مايحب ومالا يحب .... فكانت النظرة الثانية المتعمدة هي التحذير من الوقوع في زنا النظر .

وحبيبنا المصطفى عليه الصلاة والسلام هو بشر اشتهى النساء من نظرة عابرة كانت في امرأة يبدوا انها حسناء فاشتهي شهوة الرجل للمرأة ولكن في الحلال وذهب وجامع احد زوجاته ، وذكر لنا ذلك لكي يعلمنا انه من يصيبه مثل ذلك فليجامع زوجته فان عندها في الحلال مثل ماعند من اثارة شهوته في الحرام لكي لا يقع في المحظور ..... ما أعظمك يامعلم البشرية يا حبيبي يا رسول الله .

أبومريم 25/11/2005 17:59

بما أنك نظفت ردك من بعض القاذورات التي كانت تحتويه لك الرد

اقتباس:

بص ياسيدى الحديث لم يقول انه اشتهها مش ده الانت عايز تقوله


جميل جدا جدا إعتراف صريح
وكما يقول القانون الاعتراف سيد الأدلة

إذن لا يوجد ما يسمى بزنا النظر

إذن موضوعك موضوع فاشل
وجواز عتريس من فؤادة باطل

إذن بلل باقي كلامك واشرب الماء الناتج من البلل لعله ينفعك ويشفيك

والله ولي التوفيق

السيد الحسيني 25/11/2005 18:11

اقتباس:

كاتب النص الأصلي : السيد الحسيني
استغربت طرحك للموضوع واستغرابك من كلمة زنا النظر وكأنك لم تقرأها في انجيلكم فهل يدل ذلك ان تقرأ ما يخصنا وتتفقه به ولا تعلم اي شئ عن دينك المسيحي ولا تتفقه فيه .؟؟؟؟؟؟

اما موضوعك المطروح الذي يدل على بساطتك وبالمصري بيقولوها راجل طيب على باب الله ... وردا على كلامك التافه الذي تحاول فيه التطاول على سيدك سيد بني آدم كلهم سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام ، ومن انت حتى تتجرا على اسيادك :

زني النظر ايها المتحاذق الجميل لا يقع من النظرة الاولى فالعين كما يعلم الجميع شاسعة الرؤية وتنظر في كل الانجاهات بقصد وعن غير قصد فيرى الانسان مايحب ومالا يحب .... فكانت النظرة الثانية المتعمدة هي التحذير من الوقوع في زنا النظر .

وحبيبنا المصطفى عليه الصلاة والسلام هو بشر اشتهى النساء من نظرة عابرة كانت في امرأة يبدوا انها حسناء فاشتهي شهوة الرجل للمرأة ولكن في الحلال وذهب وجامع احد زوجاته ، وذكر لنا ذلك لكي يعلمنا انه من يصيبه مثل ذلك فليجامع زوجته فان عندها في الحلال مثل ماعند من اثارة شهوته في الحرام لكي لا يقع في المحظور ..... ما أعظمك يامعلم البشرية يا حبيبي يا رسول الله .

هل فهمتم الان جميعا متى يقع زنى النظر ؟؟؟؟؟ الجواب في النظرة الثانية المتعمدة

السيد الحسيني 25/11/2005 18:56


27
«قَدْ سَمِعْتُمْ أَنَّهُ قِيلَ لِلْقُدَمَاءِ: لاَ تَزْنِ.
28
وَأَمَّا أَنَا فَأَقُولُ لَكُمْ: إِنَّ كُلَّ مَنْ يَنْظُرُ إِلَى امْرَأَةٍ لِيَشْتَهِيَهَا، فَقَدْ زَنَى بِهَا فِي قَلْبِهِ.
29
فَإِنْ كَانَتْ عَيْنُكَ الْيُمْنَى تُعْثِرُكَ فَاقْلَعْهَا وَأَلْقِهَا عَنْكَ، لأَنَّهُ خَيْرٌ لَكَ أَنْ يَهْلِكَ أَحَدُ أَعْضَائِكَ وَلاَ يُلْقَى جَسَدُكَ كُلُّهُ فِي جَهَنَّمَ.
30
وَإِنْ كَانَتْ يَدُكَ الْيُمْنَى تُعْثِرُكَ فَاقْطَعْهَا وَأَلْقِهَا عَنْكَ، لأَنَّهُ خَيْرٌ لَكَ أَنْ يَهْلِكَ أَحَدُ أَعْضَائِكَ وَلاَ يُلْقَى جَسَدُكَ كُلُّهُ فِي جَهَنَّمَ.


انجيل متى الاصحاح الخامس


makakola 25/11/2005 20:00

يدوم صليبك يا أنسر :king:

أعتقد بأن من لم يعلق فهم جيدا

تستحق :D لكونك :gem:

عبد الرحمن الرحيم 25/11/2005 22:46

اقتباس:

كاتب النص الأصلي : makakola
يدوم صليبك يا أنسر :king:

أعتقد بأن من لم يعلق فهم جيدا

تستحق :D لكونك :gem:

كفاكم مهزلة فالموضوع تم نسفه من اول مداخلة للاخ ابو مريم وما زاد من نسفه مداخلة الاخ السيد الحسيني .

تحياتي

answer me muslims 26/11/2005 02:27

طبعا ابو مريم والاخوة المسلمين مش لاقين حاجه يقولوها بعد مادخلو المفرمه برجليهم اليمن

اقتباس:

جميل جدا جدا إعتراف صريح
وكما يقول القانون الاعتراف سيد الأدلة

إذن لا يوجد ما يسمى بزنا النظر

إذن موضوعك موضوع فاشل
وجواز عتريس من فؤادة باطل

إذن بلل باقي كلامك واشرب الماء الناتج من البلل لعله ينفعك ويشفيك

والله ولي التوفيق

لقد اضحكتنى اكثر من الزم هذه المرة
اعتقد ان هذا الحديث من اكبر المصايب الاسلاميه
كلامى مش هيكون موجه لشخص معين بالكل المسلمين لانى عارف ان ابو مريم هيروح عايد نفس كلامه تانى كما عودنا
نمسك الحديث حته حته ونشوف ايه الموضوع بالظبط (كلاكيت عاشر مرة)
فى اول الحديث هنلاقى ان الرسول كان قاعد مع جماعه اصحابه ومرة وحده زى ماتقول كده لقو ان الرسول مش على بعضه فسالو وقال له ايه الحكايه فى حاجه حصلت؟
اقتباس:

رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏جالسا في أصحابه فدخل ثم خرج وقد اغتسل فقلنا يا رسول الله قد كان شيء
بعد كده رد عليهم الرسول وقال
اقتباس:

قال ‏ ‏أجل مرت بي فلانة فوقع في قلبي شهوة
هنلقى الرسول قال لهم اجللللللللل حصل ايه بقا الحصل ان مرت به وحده لا يعرفها وله تعرفه ولاتجوز له الا ان وهبت نفسها ده شى تانى;-) نص الحديث يقول مرت به فولانه يعنى مشيت من جنبه وحده ايه بقا الحصل لما مشيت جنبه فلانه (وقع فى قلبه شهوة النساء)اذا من تسسبب فى وقع هذه الشهوه؟ اكيد(فلانه الكانت معديه من جنبه )وازى بقا الرسول الكريم تذكر شهوة النساء بقا والكلام ده كله ماطبعا ما لما مرت به فولانه نظر اليها الرسول الى محسنها كاامراءة فتذكر شهوة النساء ايه بقا الحصل بعديها ياجماعه

اقتباس:

فأتيت بعض أزواجي فأصبتها فكذلك فافعلوا فإنه من ‏ ‏أماثل ‏ ‏أعمالكم إتيان الحلال

الرسول الكريم طبعا عنده قطيع من النساء وبعد ماوقعت الشهوة فى قلبه ولم يقدر ان يفرغها فى تلك المراءة لانها لم تكن امراءه فراح طبعا لنساءة حتى يفرغ هذه الشهوه التى تملكت قلبه بسسب هذه الفلانه الكانت ماشيه من جنبه
بجد انا مش عارف اقول لكم ايه:jakoush:

answer me muslims 26/11/2005 02:30

اقتباس:

هل فهمتم الان جميعا متى يقع زنى النظر ؟؟؟؟؟ الجواب في النظرة الثانية المتعمدة

ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههه
افهم من حضرتك ان المسلم له نظرة وحده فى اليوم؟
النظرة الاول حلال والثانيه حرام ههههههههههههههههههههههههه ههه
الى كل مسلم يحل لكل ياعم نظرة وحده فى اليوم ذوت عن كده يبقا عيب ههههههههههههه
ايه ده ماهذه الشريعه هل يوجد مهزله اكثر من كده؟

أبومريم 26/11/2005 02:52

:gem: :gem: :gem:
هذا ما يسمى مكابرة المهزوم ردعا للفضيحة

أولا وبعيدا عن الحديث
عندما تمر إمرأة ولتكن سافرة مرت من أمام عيني بسرعة أو حينما وجهت عيني في أحد الإتجاهات ووجدت أمامي إمرأة سافرة ورأيتها
ما المطلوب مني أن أفعل كمسلم ملتزم بديني؟؟؟
يجب علي غض البصر؟؟؟

طيب فعلت ونظرت في اتجاه آخر فعلا والحمد لله؟؟؟

ولكن الرؤية قد حدثت فعلا في النظرة المفاجئة وتذكرت الشهوة فعلا فماذا أفعل؟؟؟؟؟

أمامي أحد حلين لا ثالث لهما
الحل الأول
لو كنت مؤمن بالكتاب المقدس وكل ما فيه
أذهب لها وأقول لها "يا إمرأة هل رجلك في البيت لأنني أحبك"
لو كانت هي الأخرى مؤمنة بالكتاب المقدس وكل ما فيه سأجد منها ردا جميلا
ستقول لي "تعالى لنأخذ بعض الحب لأن الرجل ليس بالبيت" (من الكتاب المقدس)
ويذهبوا للبيت وينالون بعض الحب

وبعدها يذهب كل واحد منهم للكنيسة ويشتري دستة شمع وزجاجتين حاجة ساقعة للراجل اللى جوة ويقول له على الذي حدث فيرد عليه ويقول اذهب فانت ذنبك مغفور لأن يسوع مات على الصليب لأجلك ولأجل خطاياك
---------------------------
الحل الثاني
لو كنت مسلم وأشهد أن محمد رسول الله
أقول لنفسي يجب علي إذهاب هذه الشهوة مع زوجتي
و يجب علي كما أمرني الإسلام أن لا أفكر بشهوة إلا في زوجتي فهي مثلها مثل غيرها

وبعدها أشعر بالسعادة لأني لم أعصى الله
وأشكره وأحمده على نعمة الإسلام
أترك للقارئ إختيار الحل الأمثل

ثانيا وندخل في الحديث

نلخص ما مضى وكفاية أحسن انت بقيت مضحكة والله :clap: :clap:
أنت قلت
اقتباس:

فكيف العين تزنى؟اليس النظر الى المرءة حتى تقع فى شهوتها؟
ورددت أنا عليك

اقتباس:

لاحظ الهاء التي باللون الأحمر في كلمة إشتهاها تعود على نفس المرأة التي نظر لها

مثال علشان تفهم

يعني علشان يسمى زنى لازم يتحقق شرطين
1- ينظر لمرأة تسمى س من الناس
2- ويشتهي نفس المرأة التي تسمى س

فقلت أنت

اقتباس:

بص ياسيدى الحديث لم يقول انه اشتهها مش ده الانت عايز تقوله

ورددت أنا عليك

جميل جدا جدا إعتراف صريح
وكما يقول القانون الاعتراف سيد الأدلة


إذن لا يوجد ما يسمى بزنا النظر
فين زنى النظر؟؟؟؟

أنا عايز تثبت بالتعريف الذي ذكرته أنت
أين زنى النظر


شوف بيت شعر أهو
إذن موضوعك موضوع فاشل ....... وجواز عتريس من فؤادة باطل


إذن بلل باقي كلامك واشرب الماء الناتج من البلل لعله ينفعك ويشفيك

ولا ردود أخرى

والله ولي التوفيق

answer me muslims 26/11/2005 02:58

اقتباس:

:gem: :gem: :gem:
هذا ما يسمى مكابرة المهزوم ردعا للفضيحة

أولا وبعيدا عن الحديث
عندما تمر إمرأة ولتكن سافرة مرت من أمام عيني بسرعة أو حينما وجهت عيني في أحد الإتجاهات ووجدت أمامي إمرأة سافرة ورأيتها
ما المطلوب مني أن أفعل كمسلم ملتزم بديني؟؟؟
يجب علي غض البصر؟؟؟

طيب فعلت ونظرت في اتجاه آخر فعلا والحمد لله؟؟؟

ولكن الرؤية قد حدثت فعلا في النظرة المفاجئة وتذكرت الشهوة فعلا فماذا أفعل؟؟؟؟؟

أمامي أحد حلين لا ثالث لهما
الحل الأول
لو كنت مؤمن بالكتاب المقدس وكل ما فيه
أذهب لها وأقول لها "يا إمرأة هل رجلك في البيت لأنني أحبك"
لو كانت هي الأخرى مؤمنة بالكتاب المقدس وكل ما فيه سأجد منها ردا جميلا
ستقول لي "تعالى لنأخذ بعض الحب لأن الرجل ليس بالبيت" (من الكتاب المقدس)
ويذهبوا للبيت وينالون بعض الحب

وبعدها يذهب كل واحد منهم للكنيسة ويشتري دستة شمع وزجاجتين حاجة ساقعة للراجل اللى جوة ويقول له على الذي حدث فيرد عليه ويقول اذهب فانت ذنبك مغفور لأن يسوع مات على الصليب لأجلك ولأجل خطاياك
---------------------------
الحل الثاني
لو كنت مسلم وأشهد أن محمد رسول الله
أقول لنفسي يجب علي إذهاب هذه الشهوة مع زوجتي
و يجب علي كما أمرني الإسلام أن لا أفكر بشهوة إلا في زوجتي فهي مثلها مثل غيرها

وبعدها أشعر بالسعادة لأني لم أعصى الله
وأشكره وأحمده على نعمة الإسلام
أترك للقارئ إختيار الحل الأمثل

ثانيا وندخل في الحديث

نلخص ما مضى وكفاية أحسن انت بقيت مضحكة والله :clap: :clap:
أنت قلت

اقتباس:

فكيف العين تزنى؟اليس النظر الى المرءة حتى تقع فى شهوتها؟


ورددت أنا عليك


اقتباس:

لاحظ الهاء التي باللون الأحمر في كلمة إشتهاها تعود على نفس المرأة التي نظر لها

مثال علشان تفهم

يعني علشان يسمى زنى لازم يتحقق شرطين
1- ينظر لمرأة تسمى س من الناس
2- ويشتهي نفس المرأة التي تسمى س



فقلت أنت


اقتباس:

بص ياسيدى الحديث لم يقول انه اشتهها مش ده الانت عايز تقوله



ورددت أنا عليك

جميل جدا جدا إعتراف صريح
وكما يقول القانون الاعتراف سيد الأدلة


إذن لا يوجد ما يسمى بزنا النظر
فين زنى النظر؟؟؟؟

أنا عايز تثبت بالتعريف الذي ذكرته أنت
أين زنى النظر


شوف بيت شعر أهو
إذن موضوعك موضوع فاشل ....... وجواز عتريس من فؤادة باطل


إذن بلل باقي كلامك واشرب الماء الناتج من البلل لعله ينفعك ويشفيك

ولا ردود أخرى

والله ولي التوفيق

هههههههههههههههه
هدى اعصابك ياشيخ ابو مريم تعيش وتاخد غيرها واتمنى من حضرتك لما تجيب اى شى يكون بالدليل بلاش كلام من الدماغ وخلاص
انا هريحك ونمسكها مع بعض نقطه نقطه علشان متقولش انى حرمك من ايتها حاجه
اولا هل لاالرسول عندما مرت به هذه الفتاه وقع فى قلبه شهوة النساء ارجو الاجابه على قد السوال وشكرا



أبومريم 26/11/2005 03:09

اقتباس:

هههههههههههههههه
هدى اعصابك ياشيخ ابو مريم تعيش وتاخد غيرها واتمنى من حضرتك لما تجيب اى شى يكون بالدليل بلاش كلام من الدماغ وخلاص


ههههههههههههههههههههههههه ه
أهدي أعصابي
أنا؟؟؟؟؟ :p :p :p :p :p :p :p
:lol: :lol: :lol: :lol:
ثواني بس بعد اذنك عايز أضحك
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
بس كفاية كفاية كدة ضحك
كلامي ليس من الدماغ كلامي بأدلة

ولا الكلام جه على الجرح؟؟؟؟
معلش هي الحقيقة كدة مؤلمة شوية
أجب عن أسألتي أولا

إذن لا يوجد ما يسمى بزنا النظر
فين زنى النظر؟؟؟؟


أنا عايز تثبت بالتعريف الذي ذكرته أنت
أين زنى النظر؟؟؟



وشكرا

answer me muslims 26/11/2005 03:33

طبعا واضح التهرب طبعا انا بجد ياعنى قلبى معاه مش هيلاقى حاجه يقولها
اقتباس:

فين زنى النظر؟؟؟؟

أنا عايز تثبت بالتعريف الذي ذكرته أنت

أين زنى النظر؟؟؟

زنا النظر يااخى العزيز واضح بالعقل والمنطق من الحديث وهذه الواقعه التى تثبت ان الرسول نظر الى الفتاه حتى وقع فى شهوة النساء اوعى ياابو مريم تقول لى مهو ممكن ان يقع فى الشهوة بدون النظر سعتها هزعل منك اوى:lol:


الساعة بإيدك هلق يا سيدي 18:28 (بحسب عمك غرينتش الكبير +3)

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ما بخفيك.. في قسم لا بأس به من الحقوق محفوظة، بس كمان من شان الحق والباطل في جزء مالنا علاقة فيه ولا محفوظ ولا من يحزنون

Page generated in 0.05368 seconds with 10 queries