أخوية

أخوية (http://www.akhawia.net/forum.php)
-   الكعوب العالية (http://www.akhawia.net/forumdisplay.php?f=115)
-   -   مابييحبوووش الحليب ؟؟ دا كااان زماااان (http://www.akhawia.net/showthread.php?t=121899)

sweet angle 30/04/2009 22:24

مابييحبوووش الحليب ؟؟ دا كااان زماااان

سلااااااااااااااام على الكل اليوووم موووضووعي حاسة انوو حيحل مشكلة اغلب الامهات بتعاني منها وهيا
ان الاولاد مبحبووووش الحليب وانا وحدة منهم ولكن انا جبت كم حل اكتشفتهم بنفسيي عشاان اشرب الحليب <<اوووخصص
طبعا انتوو عارفين انوو الحليب بيعزز مناعة الجسم وبيقوووية وغير كذة بيساعدو على النموو علشان كدة
هوو افضل مكمل غذائي بعد الاكل واكتشفوو كثير من العلماء والباحثين ان 70% من الاطفال العرب غير الرضع بيتناولو الحليب بكميات قليلة جدا وبكدة معدل الامراض حيرتفع وغير كذة عدم اكتمال نموو الاطفال بشكل صحيح يعني ابنك يكووون عمرو عشر سنين وشكلو شكل ولد عندو اربع سنين <<يالطييف
زيي يعني المووهيم كثير من الاطفال مابحبوووش الحليب اولاً علشان ريحتووو فطبعا الاطفال وهما صغار مابيعرفووش ان التنفس في الكاسة ممنوووع ويااحرااام يشمووو الريحة من هنا ويقوولووو في نفسهم يععععع ايه ده جايبين لينا حليب ولا عرق سوس<<كلهم ابيخ من بعض
المهم والشئ الي يعني ماتمش ملاحظته على عدد كبير من الاطفال طعم الحليب السبب دا مفيش نسبة اطفال كبيرة بتتفق علية والسبب الثالث والي هوا يعتبر مهم اووووي اووي العامل النفسي يمكن تكونوو انصدمتوو من المعلوومة دي بس هياا صحيحة 100% وهيا ان الام تجبر ابنها على شرب الحليب غصب وتهددو وتقولو لوو مشربتش الكباية مش هوديك الملاهي ومش هعملك ....الخ الخ
طبعا الولد حيعتبر الحليب حاجة وحشة ومن هنا يبدأ الكره عندوو للحليب <<زي الي حصل معايا بالظبط واكثر كاانت ماما تشربني الحليييب بالقووووووة لحد ماكبرت وبقيت اكرهووو بشكل<<العيال يشربوو حليب وهيا قهوة المهم يعني لاااازم تنتبه الام للنقطة ديي كوووويس لانها وبكل بصراحة منتشرة بين الامهات يالله حقووول اسرار الحليب الرووووعة

1- الشكولاته البودره او الكاكو <<قديمة ومشكلتها انها بتزود الوزن
2- الفاانييلااااا البيضة <<دي بجدد حلوة وانا جربتها ريحة الحليب بتختفي
3-استببدلي السكر العادي باي نوع من انواع التحلية التانية زي سكر الذرة <<السعرات الحرارية فية قليلة ومابيتركش طعم مر اووو المحلي العادي الي كلنا بنحبوو العسل
4-جربي انك تضيفي للحليب شووية قرفة او هيل <<واااااااااو ريحتوو حتفتح نفس الكل
5-نوعي من اشكال احليب يعني مش كل مرة بودرة جربي السائل وريحتوو بتبقى خفيفة حتى لوو سخنتيه
6-خليهم يشربووو الحليب مع سناك زي الشابورة او البيتي فور او اي حاجة موجوودة عندك

واحرصي دايما على انك تحاولي بقدر الامكان انك تحببي اولادك بالحليب وماتعمليش زي مامامتي عملت

اتمنى ان انتوو تكوونوو استفدتوووو من معلووماتي ولوو اي حد عندوو طفل ومش عارف يخلية يحب حاجة بيكرهها يجي عندي ومن عنووووني الفووشيا هسااعدووو

suzaan 30/04/2009 22:39

ههههههههههههههه

تسلمي على هيك معلومات ياقمر

ورده بغداد 30/04/2009 22:45

مرسي ياحلوووووه

ورداتي

sweet angle 30/04/2009 23:01

ييييييييييييييي حياتي نورتي الموضوع

الساعة بإيدك هلق يا سيدي 10:53 (بحسب عمك غرينتش الكبير +3)