أخوية

أخوية (http://www.akhawia.net/forum.php)
-   فلسفة و علم نفس (http://www.akhawia.net/forumdisplay.php?f=67)
-   -   أسئلة تحيرني ....تصرفات الإنسان من أين أتى بها؟ (http://www.akhawia.net/showthread.php?t=32298)

أدونيس 21/03/2006 23:10

أسئلة تحيرني ....تصرفات الإنسان من أين أتى بها؟

سؤال لم أر إجابة له ...رغم تفكيري اليومي به ..صدقوني إن قلت أنني أقضي يوميا ساعة على الأقل في التفكير بهذه الأسئلة ..
**تصرفات الإنسان من أين أتى بها ..
1-لماذا الإنسان عندما يفرح يضحك لماذا لا يبكي وتنزل دموعة ..فالدموع شيء نقسي في إفرازها..
أقصد في ذلك ..لماذا هذه الانفعالية أي انفعالية انبساط الشفتين ...من أين كانت وأتت لماذا لا يرفع رجله مثلا ..لماذا لا يركض مثلا لماذا لا يجوع عندما يكون فرحا ً مثلاً؟؟!!
2- من هو أول الحيوانات الموجودة على الأرض ...وكيف أتت ..هل يوجد أب أول وأم أولى لكل حيوان ...سؤال يطرح نفسه ...!!

وأنا مستعد للمناقشة على هذه الأسئلة التي تدوخني وأنا منذ زمن طويل أفكر فيها ..ولكن أحببت أن أعرضها عليكم الآن ...فأنتم خير من يحتضن حيرتي هذه ...

فيروزة 22/03/2006 00:17

2- من هو أول الحيوانات الموجودة على الأرض ...وكيف أتت ..هل يوجد أب أول وأم أولى لكل حيوان ...سؤال يطرح نفسه ...!!

الله أعلم

magictouch 22/03/2006 00:40

بس شو محلك من الأعراب لتناقش هيك شغلات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أدونيس 22/03/2006 00:44

محلي أني إنسان ...وإنسان ..يحب المعرفة ..والله أمرنا بالمعرفة ..إن كنت تريد إدخال الدين بالموضوع رجاء لا تدخله ..لا ن الدين يقضي على الطموح والحمد لله

شكرا

hanny dagher 22/03/2006 05:24

اقتباس:

كاتب النص الأصلي : أدونيس
سؤال لم أر إجابة له ...رغم تفكيري اليومي به ..صدقوني إن قلت أنني أقضي يوميا ساعة على الأقل في التفكير بهذه الأسئلة ..

**تصرفات الإنسان من أين أتى بها ..
1-لماذا الإنسان عندما يفرح يضحك لماذا لا يبكي وتنزل دموعة ..فالدموع شيء نقسي في إفرازها..
أقصد في ذلك ..لماذا هذه الانفعالية أي انفعالية انبساط الشفتين ...من أين كانت وأتت لماذا لا يرفع رجله مثلا ..لماذا لا يركض مثلا لماذا لا يجوع عندما يكون فرحا ً مثلاً؟؟!!

وأنا مستعد للمناقشة على هذه الأسئلة التي تدوخني وأنا منذ زمن طويل أفكر فيها ..ولكن أحببت أن أعرضها عليكم الآن ...فأنتم خير من يحتضن حيرتي هذه ...

يعني بالنسبة للسؤال الاول اكيد في شي بالتركيب الجيني للانسان بتخلي ياخد هالتصرفات يعني انو يضحك او يبتسم عندما يفرح انو يبكي عندما يحزن انو يهرب عندما يشعر بالخطر
بالنسبة للسؤال التاني انو اكيد بما انو الانسان في الو اب اول وام اولى فاكيد الحيوانات نفس الشي واذا قريت الاسفار (يعني انا اسف اضطريت دخل الدين هون ) بتعرف انو الله خلق من كل نوع من الحيوانات ذكر وانثى يعني اب وام اولين

maro18 28/03/2006 20:06

دى هى طبيعة الانسان وتركيبتة انه لما يفرح يبتسم يضحك وبعدين ما ينفعش يكون فى علاقة بين الجوع والضحك الجسم لما بيحتاج انة يتمد بالاكل بتوصل اشارة للمخ بكدة ومنهنا يجى لك شعور بالجوع فتاكل كل شىء فى جسم الانسان منظم بطريقة دقيقة جدا

maro18 28/03/2006 20:08

اما بالنسبة لاول حيوان فاهنا بنسال عن مين الاول (الفرخة ولا البيضة) الفرخة جات الاول ولا البيضة اللى جات وبعدين طلعت منها الفرخة بس الاكيد انه فى الاول خالص النفسير المنطقى انه الاول ربنا خلق من كل نوع حيوان وبعدين بدات الحيوانات دى فى التكاثر يعنى الحيوان الاولى خالص لم يكن لة اب او ام

ام_عيسى 06/04/2006 17:21

انت دخت وانا دخت صحيح عم بفكر اجاوب لكن مش لاقي جواب لما تلاقي جواب خبرني

Reemi 06/04/2006 17:28

بالنسبة للخوف...فهرمون الادرينالين مسؤول عن هالقصة....والضحك والزعل متل ما قلك ابو الهن ...وبما انو في هرمون للخوف وهيك فاكيد في للضحك والزعل...
والحيوان.... بما انو نحنا في عنا ادم وحوا...فاكيد عندهم مفس الشي..!

أبو الجماجم 13/04/2006 00:05

نصيحة ألك سمعها بتريحك ....!!!

يعني دخنلك شي أربع سجاير حشيش و أنننه وكيلك بتصير تعرف البزرة مين بزرة و الجاجة مين جاجة ...!!!;-)

فراولة 13/04/2006 23:22

هذه التصرفات كلها بالفطرة

إسلام 14/04/2006 14:52

خليك محتار بأسئلتك

lonly_man0000 04/05/2006 05:29

انا ممكن اجاوبك ... بس على حد تفكيرى البسيط ... وعلمى المحدود ...

اولا ليه الفرحة بتكون ضحكة او ابتسامه .. ده مش اساسى .. ممكن من كتر الفرحة نبكى ..
اما ليه مش الرجل او الايد او اى حاجة تانية .. لان الوجه باللذات هوه اللى يحمل انفاعلاتنا ...
وده لانه الظاهر للناس .. وديه حكمة من عند ربنا .. عشان لنا الناس تشوفك بتضحك تهنيك ولو حزين يواسونك .. دعوة للاجتماعية فى حكمة ربنا .. وده يفسره كلام الفلاسفة .. ان الانسان مينفعش يعيش وحيد عشان ياثر ويتاثر ..

اما عن ايه الحيوانات اللى اتخلقت فى الاول .؟؟.. فا ده موضوع سهل وبسيط .. فيه اية فى القران الكريم ... معناها ان ربنا خلق كل حاجة على الارض .. منها الحيوانات ... وطلب من الملائكة انهم يخبروه باسمائهم فعجزوا ... ( واذ قال ربك للملائكة انى جاعل فى الارض خليفة .. قالوا اتجعل فيها من يفسد فيها ويسفك الدماء ونحن نسبح بحمدك ونقدس لك .. قال انى اعلم ما لا تعلمون ..
** وعلم ادم الاسماء كلها ثم عرضهم على الملائكة فقال انبئونى باسماء هؤلاء ان كنتم صادقين.. الى اخر الايات .. )
وديه كانت بداية خلق الكائنات منها الحيوانات اللى سخرها ادم لتعمير الارض بعد نزوله ليها .. ولما جه طوفان سيدنا نوح ربنا اغرق كل الكائنات و منها الحيوانات .. بس كان احتفظ سيدنا نوح بزوجين من كل حيزان كما فى الايات ( ** من كل زوجين اثنين .. الى اخر الايات ) .. وعلى فكرة اول خلق للقطة كان فى سفينة سيدنا نوح .. والسبب ان كان الفار يقرض فى قاع السفينة وعشان متغرقش ربنا امر الاسد يعطس ... قخلق الله القطة .. وده اول خلق للقطة .

maro18 04/05/2006 05:34

بهنيك لونلى على ردك صراحة ما كنتش اعرف حكاية القطة دى خالص ميرسى ليك

lonly_man0000 04/05/2006 05:35

اقتباس:

كاتب النص الأصلي : maro18
بهنيك لونلى على ردك صراحة ما كنتش اعرف حكاية القطة دى خالص ميرسى ليك

ربنا يكرمك يا مارو .. واتمنى انى اضيف للناس كلها اللى اعرفه ..

philosopher8000 19/10/2006 04:49

بسم الله الرحمن الرحيم
الرد علي سؤالك الاول هو ان الانسان ياتي بتصرفاته من طبيعته الداخليه التي فطره الله عليها ومن خلال تفكيره الذي يدفعه الي هذه التصرفات

والانسان عندما يفرح يضحك ولا يبكي لان الله خلق الانسان علي هذا النحو لكن هذه ليست حقيقه مطلقه فالانسان احيانا يضحك من كثره الهموم المحيطه به والتي لا يجد لها حلول وايضا يبكي احيانا من شده الفرحه

اما بالنسبه للحيوانات وايهما جاء اولا فهذا يعد من الجدل الاندلسي الذي لا جدوي منه ( علم لا ينفع وجهلا لا يضر )

واخيرا تعقيب علي قولك (رجاء لا تدخل الدين بالموضوع ) فهذا من اكبر الاخطاء لان الدين هو الذي خلقت انت من اجل تنفيذ تعاليمه فكيف تتجاهله وانت تتكلم عن الوجود الذي خلقه الله

:D
اداب فلسفه جامعه الاسكندريه

zorba3 19/10/2006 06:21

اشئلة حلوة صديقي وما في داعي بعض الاخوة ينزعجوا منها بالعكس لا اجمل من عقل يعمل وخصوصا اذا كان عقل عربي لانو العقول العربية وقفت من زمان
المهم انا ما عندي جواب يريحك على اسئلتك لكن لو كان الانسان يبكي عندما يفرح او يرفع قدمه كما قلت هل كنت ستقتنع بتصرفه ام انك كنت ستسال ثانية لماذا الانسان تنزل دموعه عندما يضحك وتعود لنفس الحيرة
اما بالنسبة هل كان للحيوانات اب وام وكيف وجدت فاعتقد انك ان نظرت الى اغرب مخلوق على وجه الارض وهو الانسان نفسه فانك لن تستغرب من حادثة اخرى بعد ذلك

sleeping_angel 06/11/2006 19:13

مش عارفة بجد الاجابة لو حد جاوب اسأله برضه ليه مثلا سموا الموز موز ما سمهوش بطيخ مثلا ؟
ليه احنا بنحب الحاجة المتعبة ؟
ليه بنحزن بصدق لكن نادرا لما نضحك بصدق ؟

الساعة بإيدك هلق يا سيدي 22:45 (بحسب عمك غرينتش الكبير +3)