-
PDA

عرض كامل الموضوع : الزعيم

فوضى الحواس
01/10/2007, 09:46
إلتفت الأسرة حول فراش الزعيم وهو يلفظ أنفاسه الأخيرة... قال الزعيم بصوت ضعيف ولكنه حازم فى نفس الوقت

كلكم موجودين؟ -

سوزي: أيوه ياحبيبي.. أنا جنبك أهو.. وأدي جمال وعلاء.. قمرين دول ولا عينين؟
الزعيم: طب إسمعوا اللي حقوله كويس
جمال: سامعينك يابابا.. إتكلم
الزعيم: مصر دي كنز ياولاد.. إمسكوا فيها بإيديكم وسنانكم.. بنسرق فيها بقالنا سنين وسنين ولسه بتدّينا
علاء: هيّا دي البركة اللي بيقولوا عليها يابابا
الزعيم: أيوه يابني.. ربنا يبارك لكم ولعيالكم فيها.. ودلوقتي إسمعوني
علاء: إنت على الهوا يابابا.. إتكلم
الزعيم: أنا مش مديون لحد ياولاد.. يعني أى واحد يصيع عليكم ويقول لكم أبوكم كان مستلف مني فلوس تفّوا فى وشه على طول
علاء: إطّمن يابابا ... حرامي على حرامي ما يلعبش
الزعيم: أنا سيبت لكم ياولاد اللي يكفيكم إنتوا وعيالكم وعيال عيالكم ويفيض.. فلوس متلتلة متتعدش.. مش ح اقولكم حافظوا عليها وبس.. لاااااا.. زوّدوها كمان وكمان لجل ما روحي ترتاح وأنا فى تربتي
جمال: هيا الفلوس اللى إنته عملتها يابابا دى بتسميها فلوس.. شفني أنا وعلاء ح نعمل إيه.. ولاّ صحيح حتشوفنا إزاي.. عموماً ما تقلقش

الزعيم: ودلوقتي إسمعوا وصيتي.. الحكم لأولاد العائلة فقط.. لازم أول ما جمال يحلف اليمين تغيّروا إسم مصر وترجعوه زي ما كان زمان أيام الملك فاروق والملكة نازلي
(المملكة المصرية)
جمال: مفهوم يابابا.. خش في اللي بعده
الزعيم: الجيش والشرطة والأزهر.. أوعوا واحد من التلاتة دول يخرج عن طوعكم أبداً
علاء: مفهوم برضه.. اللي بعده.. ياساتر ده إنته ملل
سوزي: عيب ياعلاء لما تكلم أبوك كده
علاء: بهزّر ياماما
الزعيم: الهرم لأم العيال.. ليكى ياسوزي بعد ماخدمتينى بتفاني وإخلاص طول السنين دى
سوزي: هرم !!!!!!!.. هيا دي آخرة صبري !!!.. وده يسوى كام ده؟
علاء وهو يمسك بالألة الحاسبة: يسوى كتير ياماما.. لو تحبي أتصرّفلك فيه ممكن يعمل معاكي مبلغ كويس
سوزي: مش ح أرضى باأقل من التلات أهرامات وأبو الهول
الزعيم: مش خسارة فيكى ياغالية.. أثار النوبة لعلاء.. والأقصر لجمال.. ودلوقتى نيجي للميّه.. الساحل الشمالى لعلاء والبحر الأحمر لجمال وقناة السويس تخصّصوا دخلها صدقة جارية على روحي
سوزي: إنت أكيد مجنون.. مليار ونص دولار صدقة جارية على روحك؟
جمال: ما تاخديش على كلامه ياماما.. ده يبقى كتير لو طلعنا 100 ولا 200 جنيه على روحه للفقرا
علاء وهو يمسك بالألة الحاسبة: ممكن نطلّع لحد ألف جنيه ياجمال.. السيولة تسمح

الزعيم: أوعوا تفرّطوا في حبيب العادلي من بعدي ياولاد.. حبيب قلبه ميت وإيده طرشه.. وهوه ده اللي ينفع مع الغجر اللي هنا
جمال: بس ما بيعجبنيش شنبه يابابا
الزعيم: إنتي مالك ومال أم شنبه.. إحنا بنشترى مجرم
جمال: أعاهدك يابابا إنى حخليه معايا ومش حفرط فيه أبداً

الزعيم: الشيخ طنطاوي ياولاد راجل بركة.. يمين يمين شمال شمال.. أوعوا تفرطوا فيه.. بس ما تخلوهوش يصلي عليّا لأني بصراحة مش متأكد إن كان ربنا حيقبل منه ولاّ لأ
علاء: ولا يهمك يابابا.. ح أخلي أونكل كمال الشاذلي يصلي عليك
الزعيم: والله لو عملتها ياعلاء لأكون متبرّي منك إلى يوم الدين
علاء: بهزر معاك يابابا.. أونكل كمال مش حافظ الفاتحة
الزعيم: المشير طنطاوى ياولاد.. مش ح أوصيكم عليه.. الراجل ده طول الوقت حاطط وشه فى الأرض وعمره ما استجرى يرفع عينه فيّا.. وفي نفس الوقت ماسك الجيش بإيد من حديد
سوزي: هوّ فعلاً خجول وكل ما يشوفنى ما يقوليش غير ياست هانم.. إبقى خليه معاك ياجمال
جمال: حاضر ياماما

الزعيم: عايز جنازتي ياولاد الناس تحكي وتتحاكى عنها.. هاتوا المخرج الإيطالي ده اللي إسمه مكافيللى يصورها
علاء وهو يمسك بالألة الحاسبة: هوه حيكلّفنا كتير.. لكن ممكن فى الأخر نلم مبلغ معقول لو خلينا شركة أجنبية تحتكر حق توزيع الفيديو فى أوروبا وأمريكا
الزعيم: عايز أحلى مدفع يشيل النعش ياولاد
جمال: مدفع رشاش؟
سوزي: الهزار مش فى الحاجات دي ياجمال
جمال: آسف ياماما
الزعيم: عايز أدفن فى شرم الشيخ ياولاد جنب أولمرت وشارون
علاء: بلاش كفر مصيلحة يعني؟
الزعيم: لأ كلها براغيت ياعلاء.. وإسم شرم الشيخ كمان أشيك بكتير